Onroerend goed in Malta/Het koopproces

Onroerend goed kopen in Malta is veilig en eenvoudig. Indien er een pand is gekozen en de voorwaarden zijn bepaald, wordt er een voorlopig contract getekend door de koper en de verkoper. Deze overeenkomst verbindt beide partijen het desbetreffende pand te kopen/verkopen onder de overeengekomen voorwaarden.

Het ondertekenen van de definitieve akte is, echter, altijd onder duidelijke titel en ook wordt er een familielid vermeld om het pand, indien nodig, over te nemen. De overeenkomsten en contracten zijn geschreven in het Engels. Wanneer het voorlopige contract wordt getekend wordt 10% van de prijs ingediend bij de makelaar of notaris. Deze aanbetaling is ten gunste van de verkoper indien de koper besluit af te zien van de koop zonder geldige reden.

De overeenkomst is normaal gesproken geldig voor drie maanden of anders overeengekomen door beide partijen. In de periode tussen het ondertekenen van het voorlopige contract en die van het definitieve contract zal een notaris, ingeschakeld door de koper, onderzoek doen naar geldige titel, en aanvraag versturen naar het ministerie van Financiën voor toestemming om het pand te kopen. (Dit alleen indien toestemming nodig is.)

Zodra de kwestie over het familielid is afgehandeld en een duidelijke titel kan worden gegeven aan de overeenkomst, kan het definitieve contract worden getekend. De verkoopakte wordt ondertekend door de notaris. Het resterende bedrag, zegelbelasting en juridische kosten worden betaald bij het tekenen van het contract, als het onroerend goed wordt overgedragen aan de koper. Als indicatie, kosten gerelateerd aan de overname van het pand, inclusief zegelkosten en belastingen voor de notaris, vormen ongeveer 7% van het totale aankoopbedrag.

Deze kosten zijn voor de koper, terwijl de makelaarskosten voor de verkoper zijn. Voorzieningen voor hypotheken zijn beschikbaar bij banken van Malta, afhankelijk van status.